تفاوت ترمز abs با ترمز معمولی

ترمز ABS چه فرقی با ترمز معمولی دارد ؟!

 

ترمز ABS اصلا چیست ؟ چرا می‌گویند این خودرو دارای ترمز معمولی و دیگری دارای ترمزی پیشرفته به نام ” اِی بی اِس “ هست ؟

چه تفاوتی با هم دارند ؟ کدام ترمز می‌تواند در شرایط بسیار بد ما را از تصادفات نجات دهد و کارکرد ترمزهای ساده با این ترمزها چه فرقی از نظر فنی یا طراحی دارد ؟

در این مقاله به زبان بسیار ساده ولی فنی , پاسخ تمام این پرسش‌ها را داده‌ایم و سعی کرده‌ایم از نکات بی‌مورد چشم‌پوشی کنیم .

پس تا انتها با اهواز امداد خودرو  همراه باشید …

ترمز ABS چیست ؟

ترمز ای بی اس به ترمزی گفته می‌شود که از اساس و پایه با ترمزهای ساده یکی است اما از لحاظ فنی دارای تفاوت‌های بسیار زیادی است همچنین در این ترمز طراحی بسیار دقیقی ایجاد شده تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد , اما دقیقا این ترمز چیست ؟

ترمز ای بی اس دارای قطع کننده برقی است که در حین ترمز گرفتن یعنی درست وقتی که راننده پایش را روی ترمز می‌گذارد شروع به کار می‌کند .

این ترمز کارش جلوگیری از قفل شدن چرخ به هنگام ترمز است . اما چگونه ؟ مگر چرخ نباید در حین ترمز بایستد ؟ پس برای چه از این ایستادن جلوگیری می‌شود ؟

 

 

ایستایی ای بی اس :

بیایید تصور کنیم سرعت شما بالاست و جاده لغزنده است و خودروی شما دارای ترمز معمولی و ساده است ( در ادامه این ترمز را بررسی خواهیم کرد ) , وقتی شما پایتان را روی ترمز فشار می‌دهید , لنت‌ها به کاسه ترمز چسبیده و چرخ فورا بی‌حرکت می‌شود اما نکته بد اینجاست , لاستیک شما شروع به سُر خوردن می‌کند .

اما در ترمزهای abs وقتی شما پایتان را روی پدال ترمز فشار می‌دهید , جریان برق متصل به پمپ روغن ترمز قطع و وصل شده ( ثانیه‌ای یکبار ) و باعث می‌شود تا چرخ سُر نخورد و خودرو فورا بایستد

ترمز معمولی و ساده چیست ؟

ترمز معمولی که در بالا به آن اشاره شد , در شرایط لغزنده بسیار خطرآفرین است حتی در بسیاری از شرایط مانند جاده‌های برفی و لغزنده نیز نمی‌تواند سرعت شما را کاهش زیادی دهد و شما ناچارا تصادف را تجربه خواهید کرد .

کارکرد این ترمز چیست ؟


وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید , لنت‌ها فورا به کاسه چرخ می‌چسبند و لاستیک را قفل می‌کند یعنی لاستیک کاملا بی‌حرکت می‌شود و می ایستد .

در این حالت چه می‌شود ؟ لاستیک سُر خورده و خودرو در سطح راه کشیده می‌شود و با هر مانعی که روبه‌روی شما باشد برخورد می‌کند .

چرا ترمز قفل می‌کند ؟

وقتی پدال ترمز فشار داده می‌شود , روغن ترمز در مسیرهای طراحی شده به پشت پیستون ترمز رسیده و پیستون را با فشار بسیار بالا به لنت می‌چسباند .

در این حین پیستون لنت را به سمت دیسک ترمز فشار می‌دهد و این عمل در کسری از زمان رخ می‌دهد . در این حالت سرعت چرخ کم شده و درجا می‌ایستد .

تصور کنید این عمل زیاد تکرار شود و ترمزهای لحظه‌ای و شدید زده شود . ترمزهای شدید و زیاد نگهداشتن پدال زیر پا باعث می‌شود سیستم ترمز بیش از حد داغ کند و از کار بیفتد . در این وضعیت است که سیستم ترمز گیرپاژ کرده , عمل نمی‌کند . به این حالت قفل چرخ می‌گویند .

 

چگونه از قفل کردن چرخ‌ها جلوگیری کنیم ؟

برای جلوگیری از قفل شدن چرخ 2 راه وجود دارد :
1- کنترل پدال ؛
2- ترمز ABS .

کنترل پدال :

در این حالت شما باید مدام پای خود را روی پدال فشار داده و بردارید تا چرخ در حین ترمز قفل نشود , البته این کار خطرناک است زیرا شما نمی‌توانید به دفعات بسیار زیاد این کار را تکرار کنید و ناگزیر دچار حادثه می شوید .

ترمز  اِی بی اس  :

همانطور که در بالا اشاره شد , این ترمز مانع از قفل شدن چرخ می‌شود اما با قطع و وصل کردن بسیار سریع ترمز و فشار به لنت‌ها .

در این حالت شما پای خود را روی پدال فشار می‌دهید و نیازی به برداشتن مکرر پا و فشار دوباره روی پدال ندارید . این ترمز به صورت هوشمند , این کار را برای شما انجام می‌دهد .