تفاوت بنزین سوپر با معمولی

تفاوت بنزین سوپر با معمولی

با سلام خدم کاربران وب سایت اهواز امداد خودرو در این مقاله قصد داریم به برسی و تفاوت انواع بنزین سوپر و بنزین معمولی بپردازیم و مزایا و معایب هر کدام را برسی کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

 

عدد اکتان بنزین چیست؟

عدد اکتان معیاری برای سنجش کیفیت سوخت است. هر قدر این عدد بالاتر باشد، سوخت بهتری داریم. موتورهای بنزینی جدید برای احتراق بهتر به سوخت‌هایی با عدد اکتان بالاتر نیاز دارند. این عدد معیاری برای اندازه‌گیری مقاومت یک سوخت در برابر احتراق خود‌به‌خودی است.

 

عدد اکتان، پارامتری برای نشان‌دادن قابلیت متراکم‌ شدن سوخت در موتور پیش از شروع احتراق است. سوخت خودرو، زمانی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد که بلافاصله پس از جرقه‌زدن شمع ماشین، مشتعل شود و شعله آن سرتاسر محفظه احتراق را در حالت آرام‌سوز فرا گیرد؛ نتیجه این فرآیند، شروع موج انفجاری قوی و یکنواختی می‌شود که ما شاهد این یک‌دستی در بنزینی هستیم که دارای عدد اکتان بالای مختص همان وسیله نقلیه است.

 

از طرفی بنزینی با عدد اکتان کم‌تر نسبت به میزان توصیه‌شده به علت وجود قطرات ناهماهنگ تزریقی، موج انفجاری یکنواختی را ایجاد نمی‌کند؛ زیرا در این شرایط، حجم یک‌دستی از بنزین با زمان‌بندی مرتبی در محفظه مخصوص تزریق نمی‌شود.

 

در نتیجه امواج احتراقی مخربی تولید می‌شود که اثر متقابلی بر هم می‌گذارند و منجر به خنثی‌شدن تاثیر هم می‌شوند؛ سپس فشار وارده بر محفظه، بالا رفته و دمای بالایی را تولید می‌کند که انرژی مکانیکی موتور را هدر می‌دهد.

مکمل های سوخت

در گذشته برای افزایش عدد اکتان سوخت ، از سرب در بنزین‌ها استفاده می‌شد. سرب علاوه بر افزایش عدد اکتان، سبب افزایش طول عمر قطعات موتور، به خصوص سوپاپ‌ها می‌شد. با حذف سرب از بنزین، راه‌های جایگزین پیش‌بینی شد. این راهها عبارتند از: اضافه کردن بنزن، تولوئن و در برخی موارد اتانول به سوخت.

بنزین معمولی

بیشترین میزان مصرف بنزین در سراسر دنیا برای خودروها، مربوط به ‌نوعی از بنزین است که در پمپ‌بنزین‌های کشور ما با نام بنزین معمولی شناخته ‌می‌شود. نام این ماده از ترکیب شیمیایی اصلی و مادر آن گرفته شده‌ است. بنزین در واقع یک هیدروکربن مشتق‌شده از نفت از گروه بنزن‌ها است. بنزن‌ها ترکیباتی بی‌رنگ، فرار و سرطان‌زا هستند که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند.


البته نکته قابل‌توجه در مورد میزان استفاده‌شده مجاز ترکیب بنزن در بنزین، درصد پایین آن است. مطابق با استاندارد ۲۲۸ EN، تنها 1 درصد حجمی از سوخت بنزین را ماده بنزن تشکیل می‌دهد. جالب این است که کشورهای صنعتی و پیشرفته، هرساله سعی می‌کنند با بالابردن استانداردهای سوخت خود، میزان بنزن موجود در بنزین را کاهش ‌دهند.

 

در کشور ما نیز پس از ارائه بنزین یورو 4، میزان این آلاینده در هوا تا میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته ‌است. برای درک تأثیر بنزین یورو 4 در کاهش میزان آلایندگی بنزنی هوای کشور، می‌توانیم میزان مجاز و استاندارد این آلاینده را در اروپا بررسی کنیم. 5 میلی‌گرم در هر مترمکعب، سقف میزان مجازی است که در قاره اروپا برای بنزن در هوا تعریف‌ شده‌است. این مقدار در کشور ژاپن به 3 میلی‌گرم کاهش پیدا می‌کند؛ درحالی‌که در ایران تا قبل از بنزین یورو 4، این عدد حداقل 12 برابر استانداردهای بیان‌‌شده است.

با وجود تمامی اطلاعات یادشده، بنزن یک ترکیب اصلی در سوخت بنزین نیست! زیرا دیگر هیدروکربن‌ها مانند آلکان‌ها، اکتان‌ها، سیکلوآلکان‌ها و آلکن‌ها بیشترین ترکیبات تشکیل‌دهنده بنزین معمولی هستند. شاید به دلیل شباهت ظاهری بنزین به بنزن‌ها، نام سوخت برگرفته از این خانواده باشد. امروزه بنزین معمولی بزرگ‌ترین سوخت و خوراک انواع موتورهای احتراقی در دنیا است.

 

بنزین سوپر

بنزین سوپر از همان بنزین معمولی بدست می‌آید با این تفاوت که در آن مقداری افزودنی برای بالا بردن میزان اکتان آن اضافه شده است. معمولا بنزین های سوپر دارای عدد اکتان بالاتر از ۹۰ هستند. اما این مورد چگونه به بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که، بنزین دارای یک نوع ساختار شیمیایی به شکل کربن-کربن و کربن-هیدروژن است. در صورتی که نسبت ترکیب کربن-کربن از کربن-هیدروژن بیشتر شود؛ بنزین می‌تواند انرژی بیشتری را بوجود آورد. دلیل این موضوع نیز، انرژی تولید شده بیشتر توسط پیوند های کربن-کربن است و به دنبال آن می‌توانند انرژی بیشتری را نسبت به سایر بنزین هایی که این ترکیب را کم دارند، تولید کند. با توجه با این تفاسیر بنزین سوپر که دارای اکتان بیشتر است تاثیر مستقیمی در بهبود عملکرد خودرو خواهد داشت. در نتیجه در هزینه های تعمیر و یا تعویض قطعات خودرو اثرگذار است.

فرق بین بنزین معمولی و سوپر

فرق بنزین معمولی با نوع سوپر، تنها در میزان عدد اکتان آن است. همانطور که پیش‌تر گفتیم، هر چقدر میزان این عدد بالاتر باشد بنزین دیرتر منفجر می‌شود و کمتر هدر می‌رود. عدد اکتان در اکتان بنزین سوپر 95 و در  اکتان بنزین معمولی 87 است.

هر خودرویی بسته به نوع موتور با عدد اکتان مشخص و متفاوتی سازگار است؛ صاحب ماشین باید از این عدد باخبر باشد تا هنگام سوخت‌گیری، بهترین انتخاب را داشته باشد. استفاده از بنزین با عدد اکتان سازگار با پیشرانه، منجر به افزایش عمر مفید و کارایی بهتر آن می‌شود.

بنابراین استفاده از بنزین معمولی برای خودروهاییکه نیاز به عدد اکتان بالا و بنزین سوپر برای ماشین‌هایی که نیاز به عدد اکتان پایین دارند؛ منجر به کاهش توان خودرو شده و به قطعات موتور، فشار وارد می‌کند.